Accessibility Tools
Το κέντρο Ειδικής Αγωγής “Charisma” έχει ιδρυθεί για να παρέχει την καλύτερη δυνατή εκπαίδευση σε όλα τα παιδιά και τους εφήβους με ειδικές ανάγκες.
Η διευθύντρια, Μαρία Χριστίνα Μουντούκκου, πτυχιούχος της Ειδικής Εκπαίδευσης ξεκίνησε το Charisma για την ενίσχυση της ευαισθητοποίησης για την ειδική αγωγή στην Κύπρο και τη διαφοροποίηση της μάθησης των παιδιών.
Μαθησιακή υποστήριξη σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, δυσλεξία, δυσπραξία, δυσαρίθμια, με γενετικά σύνδρομα (Asperger), αυτισμό, νοητική υστέρηση, διαταραχή ελλειμματικής προσοχής, υπερκινητικότητα και αναπτυξιακές διαταραχές.
Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες (SpLD): | Οι μαθητές με SpLD μπορεί να έχουν δυσκολίες στη μνήμη και την επεξεργασία, δυσκολίες στις οργανωτικές δεξιότητες και επίσης δυσκολίες συντονισμού. | Αυτή η κατηγορία μπορεί να περιλαμβάνει μαθητές με διάγνωση: Δυσλεξία: Ο μαθητής παρουσιάζει έντονες και επίμονες δυσκολίες στην απόκτηση των δεξιοτήτων για ακριβή και άνετη ανάγνωση. Ο μαθητής μπορεί να έχει σημαντικές δυσκολίες στην εκμάθηση της ορθογραφίας και μπορεί να έχει κακή κατανόηση, χειρόγραφο και στίξη.Δυσαριθμησία: Οι μαθητές παρουσιάζουν αξιοσημείωτες και επίμονες δυσκολίες στην κατανόηση βασικών αριθμητικών εννοιών. Ο μαθητής μπορεί να έχει σημαντικές δυσκολίες στην εκμάθηση αριθμητικών γεγονότων και διαδικασιών υπολογισμού. Δυσπραξία: Ο μαθητής παρουσιάζει έντονη και επίμονη. Δυσκολίες στην οργάνωση των κινήσεών του και μπορεί να φαίνεται αδέξιος. Ο μαθητής μπορεί να έχει σημαντικές δυσκολίες στην ανάπτυξη αδρών και λεπτών κινητικών δεξιοτήτων και μπορεί να εμφανίζεται απρόθυμος να εμπλακεί σε ενέργειες που απαιτούν κινητικό σχεδιασμό – πηδώντας, πηδώντας, πιάνοντας μια μπάλα κ.λπ. Ο μαθητής μπορεί να έχει κακή ισορροπία και συντονισμό. Μπορεί να καθυστερήσει να αναπτύξει τη γλώσσα. |
Μέτρια μαθησιακή δυσκολία (MLD): | Οι μαθητές με MLD αντιμετωπίζουν δυσκολίες στη μάθηση σε όλο το πρόγραμμα σπουδών, απαιτώντας υποστήριξη σε όλους ή στους περισσότερους τομείς του αναλυτικού προγράμματος. | Η μάθηση είναι σημαντικά πιο δύσκολη για αυτούς τους μαθητές, οι οποίοι αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην απόκτηση δεξιοτήτων και στην πρόοδό τους στον βασικό γραμματισμό και την αριθμητική. Είναι πιθανό να έχουν πρόσθετες δυσκολίες στην ανάπτυξη του λόγου και της γλώσσας, οι οποίες μπορεί να αφορούν την εκφραστική ή/και τη δεκτική γλώσσα και να είναι εμφανείς στην προφορική και γραπτή επικοινωνία. Είναι επίσης πιθανό να έχουν ανώριμες κοινωνικές δεξιότητες, δυσκολίες στη μνήμη ή/και στην επεξεργασία, με περιορισμένη συγκέντρωση και προσοχή. |
Σοβαρές μαθησιακές δυσκολίες (SLD): | Οι μαθητές με SLD έχουν σημαντικές και σοβαρές δυσκολίες στη μάθηση σε όλο το πρόγραμμα σπουδών και χρειάζονται υποστήριξη σε όλους τους τομείς του προγράμματος σπουδών. | Η μάθηση είναι σημαντικά πιο δύσκολη για αυτούς τους μαθητές, οι οποίοι αντιμετωπίζουν δυσκολίες σε όλο το πρόγραμμα σπουδών και στην ανάπτυξη ευρύτερων δεξιοτήτων ζωής. Οι ευρύτερες δυσκολίες περιλαμβάνουν συνήθως αδυναμίες στην ανάπτυξη της κινητικότητας και του συντονισμού, στην αντίληψη και ανάπτυξη δεξιοτήτων αυτοβοήθειας και στην ανάπτυξη της επικοινωνίας. Οι περισσότεροι εργαζόμενοι με SLD χρησιμοποιούν νοήματα ή σύμβολα για να επικοινωνήσουν. |
Βαριές και πολλαπλές μαθησιακές δυσκολίες (PMLD): | Οι μαθητές με PMLD έχουν σοβαρές και σύνθετες δυσκολίες στη μάθηση και την ανάπτυξη. Είναι πιθανό να έχουν πρόσθετες σημαντικές δυσκολίες σε σχέση με την επικοινωνία, αισθητηριακές διαταραχές ή/και σωματικές δυσκολίες. | Η μάθηση και η ανάπτυξη των μαθητών αυτών είναι σημαντικά πιο δύσκολη λόγω της σοβαρότητας και της πολυπλοκότητας των αναγκών του κάθε μαθητή. Οι μαθητές αυτοί θα έχουν δυσκολίες στην ανάπτυξη και διατήρηση της κινητικότητας. Θα χρειαστούν σημαντική παρέμβαση σε όλους τους τομείς ανάπτυξης. |
Ανάγκες λόγου, ομιλίας και επικοινωνίας (SLCN): | Οι μαθητές με SLCN αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην ανάπτυξη του λόγου και της επικοινωνίας. Αυτό μπορεί να είναι μια δυσκολία στον εκφραστικό λόγο, με την ανάπτυξη να είναι καθυστερημένη ή διαταραγμένη. Αυτό μπορεί να είναι μια δυσκολία στη δεκτική γλώσσα. Η δυσκολία μπορεί να είναι στην παραγωγή λόγου, ή η δυσκολία μπορεί να είναι στην κοινωνική επικοινωνία. |
Διαταραχή του αυτιστικού φάσματος (ASD): | Οι μαθητές με ASD έχουν δυσκολίες στην κατανόηση και χρήση λεκτικών και μη λεκτική επικοινωνία. Επίσης, αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην αλληλεπίδραση με άλλα παιδιά/νέους και ενήλικες. Η σκέψη και η συμπεριφορά τους μπορεί να μην είναι ευέλικτη, μπορεί να επιδεικνύουν περιορισμένη, εμμονική ή επαναλαμβανόμενη δραστηριότητα. Μπορεί να υπάρχει δυσκολία στην ανάπτυξη αποτελεσματικής επικοινωνίας ή μπορεί να υπάρχει καθυστέρηση στην ανάπτυξη της επικοινωνίας. Οι μαθητές δυσκολεύονται να κατανοήσουν τη συμπεριφορά των άλλων. Μπορεί επίσης να βιώνουν υψηλά επίπεδα στρες και άγχους, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε ακατάλληλες συμπεριφορές. Ορισμένοι μαθητές έχουν δυσκολίες αισθητηριακής ολοκλήρωσης, όπου η αντίληψη και η αντίδρασή τους στον ήχο, το φως, την οσμή, την αφή και τη γεύση μπορεί να είναι διαφορετική. |
Κοινωνικές, συναισθηματικές και ψυχικές δυσκολίες (SEMH): |
| Οι μαθητές με κοινωνικές, συναισθηματικές και ψυχικές δυσκολίες παρουσιάζουν συμπεριφορές ή αντιδράσεις που θα μπορούσαν να είναι ακατάλληλες ή προκλητικές σε ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον. Τα παιδιά/νέοι με SEMH μπορεί επίσης να αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην ανάπτυξη των κοινωνικών και συναισθηματικών τους δεξιοτήτων. Η μάθηση μπορεί να είναι δύσκολη σε ορισμένους ή όλους τους τομείς του αναλυτικού προγράμματος, επειδή οι δυσκολίες δημιουργούν εμπόδια στη μάθηση. | Αυτή η κατηγορία μπορεί να περιλαμβάνει μαθητές με διάγνωση οποιουδήποτε από τα ακόλουθα:
|